Masteroppgave i spesialpedagogikk. Hva sier lovverket og hvilke konsekvenser får det? Hvordan kan det forebygges? Skrevet av Silje Gislefoss Netland.
– Det vanskeligste med min jobb er å bevise for dem som gir rammebetingelsene at den jobben jeg gjør er viktig og krever spesialkompetanse, skriver FOer og vernepleier Silje Netland i avisa Nordlys.
Vernepleiere i skolen
Seksjonsrådet for vernepleiere sin artikkelsamling. Lansert på FO-kongressen i 2010. Dette essayet bygger på mine egne erfaringer fra skolen, sett i sammenheng med nyere offentlige utredninger / NOUer. essayet beskriver hvordan vernepleiere kan bidra i skolen for å komme nærmere målet om en skole for alle
FO har i samarbeid med Utdanningsforbundet utarbeidet en brosjyre om tverrfaglighet i skolen. Brosjyren omhandler hvordan barnevernpedagoger, sosionomer og vernepleiere, i brosjyren omtalt som miljøterapeuter, kan og bør være en del av skolens virksomhet for å skape en best mulig skole. Vi er veldig glade for å ha Utdanningsforbundet på lag i denne saken.
Hva som gjør at jeg trives i jobben som vernepleier på skolen.
Les mitt gjesteblogginnlegg på vernepleieren.com her
I denne artikkelen tar jeg for meg hvordan man i skolen kan forebygge bruk av tvang og makt i undervisningen for enkelte elever med utviklingshemming og utfordrende atferd.SOR 6.2015-Enkelte elever