Autisme og utviklingshemming,Tilrettelegging i hjem og skole

Mål: Gi deltakerne økt kunnskap om diagnosene autisme og utviklingshemming samt praktisk tilrettelegging i skole og hjem.

Målgruppe: Assistenter, miljøarbeidere, lærere og terapeuter i hjem, skole, barnehage og sfo

Kursinnhold

Gjennomgang av ulike diagnoser

  • Utviklingshemming
  • Autisme

Praktiske tips for tilrettelegging i skole og hjem

  • Tilpasset kommunikasjon
    Strukturering av planer og miljø

Hvordan legge til rette for mestring og utvikling hos mennesker med autisme og/eller utviklingshemming? Det finnes ulike metoder for å tilrettelegge for læring. Vi skal se på hvordan vi kan få de vi jobber med til å utnytte alle sine ressurser og litt til.

Strukturering av læringsmiljø. Hvordan kan vi hjelpe de vi jobber med til å få oversikt over livet og hverdagen sin?

Kommunikasjon. Hvordan kan vi sikre oss at vi forstår de vi jobber med og de forstår oss?

Med utgangspunkt i at tilbudet som gis til de man jobber med skal være av faglig, etisk og juridisk god kvalitet. Vi skal se på hvordan man kan sikre at den jobben man gjør oppfyller disse kriteriene.

Kurset er både praktisk og teoretisk. Fordelen med dette kurset er at du får tips om konkrete tiltak og praktiske eksempler du kan bruke i jobben din. Det er rom for å bygge på det deltakerne allerede kan fra før.

Tvang og makt i skolen

Et kurs som gir økt kunnskap om lovverket og tiltak for forebygging av tvang og makt i skolen

Ta vare på deg selv og dine elever når medelever er urolige og/eller utøver vold. Bruk av tvang og makt er en særlig inngripen i andre menneskers liv, og brudd på menneskerettighetene. Derfor er det viktig at alle som jobber med andre mennesker vet hvor grensene går, og i størst mulig grad unngår bruk av tvang og makt.

Kursinnhold

  • En gjennomgang av gjeldene lover, forskrifter og veiledere. For skolene vil det si Menneskerettigheter, Straffeloven, Opplæringsloven, Barneloven og Arbeidsmiljøloven.
  • Hva er tvang og makt, og hva er det ikke? Det du gjør skal være juridisk, etisk og faglig forsvarlig. Hvordan bli god på utøvelse av skjønn i det daglige arbeidet med elevene. Jeg henter gjerne praktiske eksempler fra deltakernes egne erfaringer.
  • Gjennomgang av ulike forebyggende tiltak for å unngå bruk av tvang og makt. Holdninger hos personalet, kommunikasjon, struktur og sosiale ferdigheter.

Målgruppe: Alle ansatte i skolen

Spesialpedagogikk

Et kurs som gir økt kunnskap om praktisk spesialpedagogikk for barn og voksne.

Kursinnhold

Gjennomgang av ulike diagnoser:

  • Sosial og emosjonelle vansker
  • Utviklingshemning
  • Autisme
    Hva er læring og hvordan lærer man? Hvordan legge til rette for mestring og utvikling hos mennesker med lærevansker? Det finnes ulike metoder for å tilrettelegge for læring.
    Strukturering av læringsmiljø. Hvordan kan vi hjelpe de vi jobber med til å få oversikt over livet og hverdagen sin?
    Kommunikasjon. Hvordan kan vi sikre oss at vi forstår de vi jobber med og de forstår oss?
    Tilrettelegging for mestring og utvikling. Vi skal se på hvordan vi kan få de vi jobber med til å utnytte alle sine ressurser og litt til.
    Kurset er nært knyttet til praksis. Fordelen med dette kurset er at du får tips om konkrete tiltak og praktiske eksempler du kan bruke i jobben din. Det er rom for å bygge på det deltakerne allerede kan fra før.

Målgruppe: Miljøarbeidere, assistenter og andre interesserte.

Omsorgsrollen på utlån, en dialogworkshop

Foreldre legger ansvaret for det kjæreste de har i de ansattes hender, de gir DEG og dine kolleger OMSORGSROLLEN PÅ UTLÅN.

Rom for mestring og utvikling og Ridderne ønsker å bidra til at ansatte som jobber i barneboliger eller avlastning kan komme sammen og dele erfaringer, få faglig påfyll og utvikle fagområdet.

  1. I februar 2019 ble det arrangert en dialogworkshop over to dager i Sandvika.
    Deltakerne ble inspirerte og engasjerte. Vi ønsker derfor å gjøre dette tilgjengelig for flere.

Nå kan DU bestille dialogworkshop til DIN arbeidsplass. Gi dine kollegaer og ansatte muligheten til inspirasjon og til å  utvikle seg i sin jobb med barna og i møte med de pårørende. Hele personalgruppen vil få samme faglige påfyll og et felles utgangspunkt.

Temaer vi har fokus på:

  • Samarbeid med foresatte og andre
  • Taushetsplikt i praksis
  • Omsorg eller grensesetting? Hvor går grensene?

Det blir gruppearbeid, faglig påfyll for alle de ansatte på enheten og refleksjon omkring etiske og juridiske dilemmaer.

I ettertid vil dere få til sendt en sammenfatning av det gruppene har kommet frem til.

Program

Forslag til program (1 dag eller 2 dager)

Kjøre dag 1 i to dager, eller dag 1 + dag 2.

 

Dag 1 – Samarbeid på tvers eller tverke?

Avlastning eller belastning? Litt historikk og oversikt over status i dag

Profesjonalitet i pårørende samarbeid. « Jeg er ikke vanskelig, jeg er bare i en vanskelig situasjon»

Taushetsplikt til nytte eller besvær?

 

Dag 2 – Omsorg og grensesetting.

Regler, holdninger og verdier hånd i hånd.

Hva sier jussen?

Oppdragelse, omsorg, grensesetting eller tvang?

Målgruppe: Ansatte i barnebolig og avlastning, både kommunal og privat.